Networked knowledge
moves mountains

Kan et digitalt web governance værktøj redde kvaliteten af dit indhold?

19. december 2013 af Gerd Hultberg | , , , , , , | Ingen kommentarer

Brugernes oplevelse af et website er oftere og oftere udslagsgivende, når der skal træffes beslutninger, hvis indholdet på et site ikke fungerer, kan det påvirke negativt. Hvem tror på informationerne på et site, hvor indholdet virker forældet, der er døde links, og hvor jeg ikke kan finde det,  jeg kom for at finde?

Kravet til indholdets kvalitet bliver større og større. Brugere forventer at finde det de søger, sider med opdateret indhold – uden stavefejl og med links, der fungerer. At flere og flere brugere møder indholdet fra en mobilenhed stiller desuden endnu større krav til sidernes load-tid og navigationsstrukturer.

Mange organisationer vælger derfor at investere i et digitalt governance værktøj for at sikre kvaliteten af indholdet. J. Boye har derfor i samarbejde med Københavns Universitet udarbejdet en rapport, som du kan downloade her på siden.  Her ser vi på nogle af de forskellige værktøjer, der er på markedet for digital web governance.

Læs artiklen

Navigationsdesign på store informationswebsites – sådan!

9. september 2013 af Signe Johannessen Lehrmann & Anker Helms Jørgensen | , , , , | Ingen kommentarer

De globale navigationselementer er den røde tråd i brugeroplevelsen af dit website. Specielt på store informationswebsites er det vigtigt at brugerne kan navigere rundt og finde det de søger. Men hvordan sikrer du at navigationselementerne reelt hjælper brugeren? Med 5 enkle principper for brugervenligt navigationsdesign kommer du nærmere den gode brugeroplevelse.

 

Globalt navigationsdesign og brugervenlighed

I den virkelige verden kender vi alle fornemmelsen af forvirring og irritation, når navigationen udfordrer: kortet viser forkerte vejnavne, butikkerne har flyttet sig siden sidst og vejnavne og numre står ikke på husene. På mange måder er det præcis de samme udfordringer vi som brugere af et informationswebsite står overfor: hvis ikke navigationsdesignet er i orden, bliver vi forvirrede og usikre, vi laver fejl, farer vild og bliver irriterede. Vi bliver tvunget til at skifte fokus fra at bruge websitet til noget, til at forstå hvordan websitet fungerer, og resultatet er en forringet brugeroplevelse.

Vil du gerne forbedre brugeroplevelsen på et informationswebsite, kan navigationsdesignet derfor være et centralt element. Særligt de globale navigationselementer, såsom globalmenuen (den overordnede struktur-baserede menu der vises på alle sider af websitet) og utility-menuen (den lille ”værktøjskasse” der ofte er placeret øverst på websitet), er vigtige dele af navigationen. Denne artikel handler om hvordan du ved hjælp af 5 enkle principper kan lave gode globale navigationselementer på store informationswebsites.

Læs artiklen

Tre gode råd, når dit digitale projekt skal i EU-udbud

6. august 2013 af Gerd Hultberg | , , , | Ingen kommentarer

Har du svært ved at gennemskue, hvordan du starter og gennemfører et EU-udbud, så du både overholder reglerne og får bedste løsningsforslag til dit digitale projekt? At skulle i EU-udbud kan føles som en showstopper, når du endelig er kommet igennem med din projektbeskrivelse og har fået tildelt et budget. Men du kan også vælge at se udbudsprocessen som en syretest af dit projekt, planerne for det og ikke mindst af de mulige leverandører.

Hos J. Boye har vi gennem årene gjort os en del erfaringer med EU-udbud og hvordan man kan komme igennem dem på en værdifuld måde. I denne artikel fokuserer jeg især på den gode opstart.

Læs artiklen

Med kurs mod Danmarks bedste hospitalshjemmeside

14. maj 2013 af Gerd Hultberg | , , , , | Ingen kommentarer

Klavs VedelHvis man vil have landets bedste hospitalshjemmeside, hvordan griber man det så an? I Psykiatrien i Region Midtjylland valgte de, i modsætning til mange andre, at se bort fra CMS, design og funktionalitet og startede med indhold og struktur.  Projektet med at udvikle hjemmesiden har derfor ikke handlet om teknik, men om indhold.

Læs artiklen

http://jboye.dk/artikler/kommuner-spaender-ben-for-egne-politiske-mal/

Kommuner spænder ben for egne politiske mål

10. april 2013 af Rasmus Skjoldan
Ingen kommentarer| ,

Yderkommuner har ikke bare brug for gode uddannelsesmuligheder, innovativ byudvikling eller store kultursatsninger i arbejdet med at tiltrække nye borgere. Den digitale indsats er central, når borgernes primære interaktion med kommunen er online. Så hvorfor arbejder kommunerne så ofte med de samme, teknisk velfunderede bureauer på de store webprojekter, når der er brug for indsigtsfuld …

Læs artiklen

http://jboye.dk/artikler/vaerd-at-vide-om-offentlige-udbud-af-webprojekter/

Værd at vide om offentlige udbud af webprojekter

18. januar 2013 af Janus Boye
1 kommentar| ,

Som offentlig organisation kan det være en kæmpe udfordring at gennemskue udbudsreglerne, hvis man skal i gang med et større online projekt. Hvordan skal man gøre? Hvilke regler skal følges? Skal man eksempelvis have ny webplatform, kan det nemt ende med en omfattende udbudsproces med unødigt lange kravspecifikationer og tilbudsbeskrivelser.

Læs artiklen

http://jboye.dk/artikler/sharepoint-2013-ifoelge-jyske-bank-losningsarkitekt/

SharePoint 2013: Set som løsningsarkitekt hos Jyske Bank

17. december 2012 af Ejner Jensen
Ingen kommentarer|

Her er mit indtryk af nyhederne om SharePoint 2013 fra SharePoint konferencen i november 2012 i Las Vegas. Bemærk, at dette ikke er en fuldt dækkende rapport over alle nyheder, da jeg ”kun” deltog i 16 ud af 200+ sessioner på konferencen. Ud over alle de spændende nyheder, var det imponerende at være til en …

Læs artiklen

http://jboye.dk/artikler/staten-har-for-mange-hjemmesider/

Staten har for mange hjemmesider

13. august 2012 af Janus Boye
Ingen kommentarer| ,

Giver det virkelig mening at staten hælder over 100 millioner kroner hvert år på hjemmesider til ministerier og styrelser? Hvis du nogensinde har besøgt en statslig hjemmeside, så ved du, at der stadig kan gøres rigtig meget, for at forbedre brugervenligheden, læsbarheden og tilgængeligheden på de mange forskellige hjemmesider for Danmarks ministerier. Opgaven bliver ikke …

Læs artiklen

http://jboye.dk/artikler/sadan-giver-herning-kommune-hjemmesiden-et-loeft/

Sådan giver Herning Kommune hjemmesiden et løft

27. juli 2012 af Janus Boye
Ingen kommentarer| , , , , , ,

Herning Kommune har brugt det samme system til deres hjemmeside siden 2007 og kom i slutningen af 2011 til den erkendelse, at en opgradering ville være ligeså omfattende som et komplet platformskifte. Hvad gør man så? Hos Herning Kommune valgte de målrettet at gå efter en samarbejdsorienteret tilgang, hvor de lod sig inspirere af best …

Læs artiklen

http://jboye.dk/artikler/11-gode-grunde-til-at-smelte-dine-indholdssider-sammen/

11 gode grunde til at smelte dine indholdssider sammen

13. juli 2012 af Rasmus Carlsen
3 kommentarer| , ,

Hvis din hjemmeside var halvt så stor, ville det så ikke være nemmere at vedligeholde den og gøre den bedre? Og tænk, hvis din hjemmeside samtidig fik større værdi for dine brugere og dermed for din organisation! I denne artikel får du: 11 gode argumenter for at slå dine sider sammen Nem to-do-liste, hvis du …

Læs artiklen